maanantai 20. lokakuuta 2014

Hieman ryhtiä peliin

Tänään on maanantai ja kävin ensimmäistä kertaa Leikkauksen jälkeen hieman kokeilemassa, että miten se jalka nousisi tuolla lenkkipolulla. Yritys tuli hieman vaivihkaa itsellekin.



Kuten olen sanonut, olen ylipäätään viimeisen vuoden ajan juoksennellut hyvin kevyesti. Vain 5 km ja 7 km lenkkejä ja muutamia kertoja satunnaisesti 10 km. Edellisen kerran on kunnon lenkkiä tullut tehtyä 2013 marraskuun alussa, kun olin vielä täyttä päätä valmistautumassa New Yorkin maratonille. Olen nyt tällä kevyellä juoksentelulla yrittänyt pitää lähinnä tuntumaa juoksemiseen, jotta voisin aloittaa kunnon nostamisen uudestaan “sitten kun kilpparilääkitys on kohdillaan ja kroppa toimii”.  Ja koko ajan takaraivossa on takonut ajatus “ihan kohta”. Kun itse ei ole juoksemaan kunnolla pystynyt, niin mieli on hoitanut sen yöllä. Olen nimittäin öiseen aikaan juossut nyt jo aika monta puolimaratonia, muutaman maratonin ja yhden ultrajuoksun. Missäköhän vaiheessa minun pitäisi alkaa haaveilun sijasta puhua painajaisista?

Lisäksi aina silloin kun työ on ollut fyysisempää (teen remontteja), olen suosiolla jättänyt juoksemisen tauolle. Kroppa ei vain kestä liikaa fyysista rasitusta. Menee kaikki sekaisin ja tulee kahden vikon migreeni. Nyt sitten olen tässä juuri ennen syöpädiagnoosia työstänyt yhtä remonttia eli taukoa on ollut. Päälle leikkaus ja siitä toipuminen. En siis ole erityisen hyvässä iskussa.

No joo. Tunnustetaan loputkin. Diagnoosin jälkeen olen hieman “lohduttanut” itseäni. Syömällä. Hyvää ruokaa ja paljon suklaata. Siis paljon, kumpaakin. Jopa niin paljon, että ei oikeasti tee mieli yhtään mitään makeata. Olen tässä parin päivän aikana myös herännyt tosiasiaan, että vaatteet kiristävät. Ei hyvä. On ollut helppo sivuuttaa kilojen kertyminen, kun on harrastanut toipumisat kotona collage-housuissa.




Nyt on siis mitta tullut täyteen tätä ähkyä oloa ja sisällä olemista. Joten otin tänään Mieheltä koiran iltaulkoilutuksen tarkoituksena ryhdistäytyä ja aloittaa taas säännöllinen elämä. Vaikka olikin tarkoitus kävellä reippaasti 7 km, laitoin kuitenkin ihan lenkkikamat päälle. On mukavampaa. Leikattu rinta, vaikka onkin parantunut hyvin, on oikeastaan aika arka edelleen. Tuntuu vähän sellaiselta epämiellyttävältä jopa kävellessä. Eli en siis ole miettinyt sitä juoksua vielä muuten kuin unissani. Mutta kun oli aika raikas ilma ja oli hvyä fiilis ja koira veti, niin jotenkin se vain siitä lähti. Minä juoksin! Sivustajakatsoja varmaan korjaisi tässä vaiheessa, että se nyt oli kuitenkin vain kevyttä lönköttelyä. No niin oli. Mutta sain hien pintaan. En nyt heti rynnännyt koko matkaa, vaan kävelin ja hölköttelin kropan reaktioita kuulostellen. Mitään suurempia vastalauseita ei tullut, joten tein johtopäätöksen, että voin taas aloittaa lenkkeilyn.

Nyt siis pääsen kiinni siihen tavoittelemaani fiiliksen mukaan kuntoiluun. Mutta on se vain niin, että minulle tuo juokseminen on se juttu. Nautin enemmän tuollaisesta puolittaisesta hölkötttelystä kuin kotona tehdystä crossfit treenistä. Johtuisiko ulkoilmasta. Mutta nyt aion katsoa, saanko urheiltua, kun on vain “fiilispohja” ohjenuorana. Ennen ei ole onnistunut, tarvitsin jonkinlaisen ohjelman, että pysyy jotenkin kasassa. Mutta nythän tilanne ei ole “kuten ennen”.




Seuraava blogi mitä todennäköisemmin kertoo tulevasta hoitosuunnitelmasta, sillä huomenna aamulla on aika Meilahteen. Ja sitten alankin seurata viikon urheilukertoja, vointia ja miten pystyn liikkumaan ja miltä se tuntuuta tai miten vaikuttaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti